Sunday 30 March 2014

pop-up card mudah! ^^

 assalamualaikum..
Bosan ?? jom ambil lah kertas kita jalankan projek sekarang! ^_^paling mudah la ni untuk beginner2 yang nak mencuba untuk buat pop-up kad..

 mula-mula sekali, ambil kertas A4 kerat dua... atas ni bahagian kertas A4 yang hanya tinggal sebelah saje.. lepas tu lipat dua.. untuk hasilkan kulit kad..:)


next, pilihlah warna yang berkenan di hati untuk dijadikan lapisan dalam kad yang akan membentuk pop-up, saiz kertas perlu dikecilkan sedikit ye.. lipat dua juga dan potong kad ikut gambar di atas.. pastikan ketinggian tu berbeza-beza untuk lebih cantik kad yang akan dihasilkan nanti ye ^^ jarak pon tak mau rapat sangat antara bahagian guntingan.. tak cun la :P



tada!!! hah.. tampal lah ape lagi... guna gam stick je senang.. sebab penggunaan gam takkan terlebih.. molek-molek ye sapu.. kalau tak kad susah nak dibuka ;) lepas gam, buka tutup sikit.. tengok berhasil tak pop-up tu berdiri tegak.. kalau berhasil Tahniah!


cak! hah boleh dah hias-hias ikut suka... nak letak bunga macam gambar di atas pun boleh aje.. saya buat kelopak tu lentik sikit supaya lebih chumel ^^ guna gunting je siat-siatkan.. sama macam awan yang ditampal tu juga hehe 




ni lah hasilnye.. boleh tampal ruangan untuk ucapan kat depan tu..
okey enjoy la~ ^_^


No comments: